Sociaal-economische barometer 2020

Tiende editie

Tien jaar geleden publiceerde het ABVV zijn eerste barometer om de aandacht te vestigen op de groeiende ongelijkheid door de crisis van 2008. Tien jaar later staat de economische - en gezondheidscrisis centraal.

Gevolgen van Corona crisis

Deze tiende editie focust op de analyse van de crisis die we doormaken en de economische en maatschappelijke gevolgen ervan.

Sinds de Tweede Wereldoorlog hebben we geen crisis gekend zoals deze aangericht door een onverwacht virus. De coronacrisis veroorzaakt leed, veel leed. Zowel fysiek als psychisch, zowel sociaal als economisch. De sociaaleconomische barometer van het ABVV probeert op verschillende maatschappelijke domeinen lessen te trekken.

De brochure presenteert op pedagogische wijze de gegevens van de Economic Risk Management Group (ERMG), die in maart 2020 door de regering werd opgericht om de economische gevolgen van de crisis op te volgen. Er wordt bijzondere aandacht besteed aan de impact op de gezinnen.

Lees of download de brochure hier online.

Bekijk hier het filmpje.

armoede crisis inkomen sociaal-economische barometer