Jongeren

ABVV-jongeren is de organisatie voor schoolgaande en studerende jongeren tussen 15 en 25 jaar en voor jongeren in de overgang tussen school en werk. Lidmaatschap is volledig gratis én omvat een volwaardig pakket aan dienstenverlening, informatie en juridische ondersteuning.

Informatie

ABVV-jongeren informeren jongeren (en hun ouders) over alles wat te maken heeft met de overgang van school naar werk. Je kan bij de jongeren van ABVV-regio Antwerpen terecht voor informatie over:

• studentenarbeid
  • studiefinanciering
  • schoolverlaten
  • deeltijds leren /deeltijds werken
  • stages
  • jeugdvakantie

Dienstverlening

Scholieren, studenten en/of hun ouders kunnen in eerste lijn bij adviespunt en in tweede lijn bij ABVV-jongeren terecht voor hulp bij het aanvragen van een studietoelage.

Jobstudenten met moeilijkheden op de werkvloer worden door ABVV-jongeren verder geholpen. In het geval ABVV-jongeren het probleem in eerste lijn niet opgelost krijgen worden jongeren-leden van ABVV-regio Antwerpen in tweede lijn geholpen door de betrokken vakcentrale en in een volgende fase eventueel door onze juridische dienst.

Jongeren die voor het eerst aan het werk zijn maar nog geen vakantierechten hebben omdat ze pas zijn afgestudeerd,  kunnen in alle kantoren van ABVV-regio Antwerpen een aanvraag doen voor jeugdvakantie.

Schoolverlaters

In Antwerpen maken ABVV-jongeren deel uit van het schoolverlatersplatform Transit. Met verschillende partners - waaronder  VDAB, provincie Antwerpen, Stad Antwerpen en Turnhout en de twee andere vakbonden - informeren we schoolverlaters op de Transit-schoolverlatersdagen over de eerste stappen op de arbeidsmarkt. Onderwerpen als solliciteren, arbeidsrecht, sociale zekerheid en de rol en/of het aanbod van vakbond, RVA en VDAB komen aan bod.
Daarnaast bieden we ook individuele dienstverlening en zijn we aanwezig op andere beurzen, zoals de provinciale Studie- en Informatiedagen.

Activiteiten

Met jonge militanten die actief zijn op hun bedrijf en in hun centrale  organiseren ABVV-jongeren een jongerencommissie waar ook een jongerenstem vertegenwoordigd kan worden. In samenwerking met of op vraag van andere jongerenorganisaties (jeugdhuizen, Animo, jeugddiensten) zetten we activiteiten op. Met sensibiliserende en preventieve infomomenten werken ABVV-jongeren aan een netwerk met andere jongerenorganisaties.

Gratis ABVV -lidmaatschap

Scholieren, studenten of jongeren in wachttijd kunnen gratis aansluiten bij ABVV-jongeren. Dit gratis en volwaardig  lidmaatschap is voor jongeren vanaf 15 jaar tot op het ogenblik dat ze zelf een inkomen hebben.

Wil je gratis lid worden van de vakbond voor jongeren? Stuur ons een mailtje of schrijf je in via deze website.

Militanten

Délégués en militanten kunnen op ABVV-jongeren beroep doen voor informatie over gratis lidmaatschap en de opvang van jobstudenten in het bedrijf.

Contact

• ABVV-jongeren | Ommeganckstraat 35 |  2018 Antwerpen
    Tel. 03 220 67 23 | Fax 03 220 66 73 | abvv.jongeren.antwerpen@abvv.be
    Medewerker: Annalien Silda