Vorming van het sociaal-economisch beleid

Ooit al overwogen om je syndicale ervaring en kennis aan te vullen met fundamentele sociaal-economische informatie over actuele thema’s? Dan ben je vast geïnteresseerd in de ‘Vorming van het Sociaal-Economisch Beleid‘.

Academische opleiding

De 'Vorming en Opleiding Sociaal-Economisch Beleid' is een academische opleiding voor militanten van de drie vakbonden. Als je VOSEB volgt zal je leren om fundamentele sociaal-economische informatie over actuele thema’s te verwerken. Je doet vaardigheden op die helpen bij:

• het verzamelen van informatie,
  • het bespreken van de informatie,
  • het opbouwen van argumenten en
  • het stellen van een probleem

Vakbondsmilitanten die VOSEB volgden staan sterker in de onderhandelingen met de werkgever.

Duur en verloop van VOSEB

De opleiding vindt plaats op 15 vrijdagen in de periode van oktober tot mei op de Stadscampus. Wij houden rekening met de schoolvakanties.

VOSEB biedt de opleiding zowel live als digitaal aan. Digitaal vindt de opleiding plaats met het leerplatform (Black Board Collaborate) van de UAntwerpen.

Je kan de opleiding volgen met Vlaams Opleidingsverlof (VOV, de opvolger van het BEV). Het cursusgeld bedraagt 200 euro per academiejaar.
Op het einde van de opleiding krijg je een certificaat van sociaal-economisch beleid. Op dit certificaat staan de lesinhouden vermeld.

Thema academiejaar 2021 -2022

Het uitgangspunt van de opleiding voor 2021-2022 is 'Vakbond als hefboom voor sociale verandering: het Belgische sociale model en zijn evolutie na WOII'. De studenten leren het Belgische sociale model hanteren. Het Belgische sociale model is een systeem van collectief onderhandelen over arbeid en sociale zekerheid. Zelfs in tijden van pandemie zorgt het Belgische sociale model voor bescherming, gelijkheid en welvaart.

VOSEB geeft een basiskennis aan arbeidsrecht: de overlegorganen op het ondernemingsniveau, de paritaire comités en het nationale overlegniveau, de sociale verkiezingen en het belang van het internationaal recht voor het Belgische sociale model. Tevens actualiseert VOSEB het arbeidsrecht met het loonoverleg, de aansprakelijkheid van de werkgever tijdens de pandemie, de rechten van werknemers om onveilig werk te weigeren, het recht op deconnectie en de organisatie van telethuiswerk.

ISUA organiseert ook drie korte lessenreeksen:

• Arbeidsrecht: Van basiskennis tot nieuwste ontwikkelingen in het arbeidsrecht
  • Geschiedenis van het Belgische sociaal overleg: De historische wortels van polarisatie en het sociaal overleg in de onderneming
  • Sociale wetenschappen en sociaal overleg: Van basis tot nieuwste ontwikklingn in de sociale wetenschappen

Info en inschrijving

Wie de opleiding wil volgen, kan zich inschrijven vóór 8 oktober 2021. Je kan je inschrijven met het inschrijvingsformulier op de website van de Universteit Antwerpen.

Instituut Samenwerking Universiteit Arbeidersbeweging

VOSEB wordt georganiseerd door het Instituut Samenwerking Universiteit Arbeidersbeweging. ISUA is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Antwerpen en de drie vakbonden. ISUA wil de vakbeweging steunen in het overleg en de onderhandelingen met de werkgevers. Tegelij­kertijd voegt de vak­bondservaring zin voor realiteit toe aan de onderwijs- en onderzoeks­praktijk van de universiteit.

Contact

• Instituut Samenwerking Universiteit Arbeidersbeweging | Venusstraat 23 | 2000 Antwerpen
    Tel. 03 265 53 49  | Fax 03 265 59 77 | dominique.kiekens@uantwerpen.be | www.uantwerpen.be/isua
    Dominique Kiekens