Coronavirus en onze dienstverlening UPDATE 25.03.20 - 13u

De strijd tegen het Coronavirus verplicht ABVV-regio Antwerpen om alle kantoren voor onbepaalde tijd te sluiten. Leden hoeven echter niet ongerust te zijn. De noodzakelijke dienstverlening aan werklozen, tijdelijke werklozen en werkenden blijft voor 110% doorgaan.

LEES ALLES HIEROVER

Onze dienstverlening tijdens de Coronacrisis

Bericht: 19 maart - 19u + update 25 maart 13u

Door de maatregelen tegen de verspreiding van het Coronavirus (covid-19) zijn alle ABVV-kantoren in de regio Antwerpen voor onbepaalde tijd gesloten. Het ABVV en zijn beroepscentrales blijven echter functioneren.

De noodzakelijke en dringende dienstverlening aan werkloze en werkende leden gaat gewoon door. Er is geen reden tot ongerustheid over de dienstverlening van jouw vakbond.

• Werkloosheidsdossiers worden opgesteld,
  • Werkloosheidsuitkeringen worden uitgekeerd,
  • Tijdelijke werkloosheidsdossiers worden opgestart,
  • Lidmaatschapsaanvragen worden geregeld,
  • Aan termijnen gebonden juridische dossiers die verband houden met arbeidsrecht en sociaal recht, worden behandeld.

Niet dringende of niet onontbeerlijke dienstverlening hebben we geschorst. Net zoals alle groeps- en vrijetijdsactiviteiten, info’s, vormingen en opleidingen.

DIGITAAL, E-MAIL, POST(BUS), TELEFOON

Onze dienstverlening loopt nu noodgedwongen volgens deze kanalen:

• Digitaal:  controleer eerst of je het antwoord op je vraag niet vindt op één van onze websites, applicaties of op onze sociale media.
  • E-mail: blijf je met een vraag of probleem zitten, stuur ons dan een e-mail. Kies zorgvuldig de meest aangewezen mailbox. Mails die niet moeten doorgestuurd worden, kunnen sneller behandeld worden. Formuleer je vraag duidelijk en vermeld altijd je voornaam, naam, rijksregisternummer (dat staat op je identiteitskaart) en een telefoonnummer waarop we je kunnen bereiken indien we meer informatie nodig hebben.
  • Post(bus): documenten, controlekaarten e.a. formulieren kan je per post opsturen naar jouw dichtst bijgelegen ABVV-dienstencentrum of –kantoor. Je mag ze ook zelf in onze brievenbus stoppen. Die brievenbussen worden regelmatig geleegd.
    Controleer steeds dat, indien nodig, de documenten correct ingevuld en getekend zijn. Voeg op een apart blad in de enveloppe je naam en telefoonnummer toe. Dan kunnen we je contacteren indien meer informatie nodig is.
    Indien je niet over mail of internetverbinding beschikt kan je vragen ook per brief in onze postbus stoppen. Opnieuw, formuleer je vraag duidelijk en vermeld altijd je voornaam, naam, rijksregisternummer en een telefoonnummer waarop we je kunnen bereiken indien we meer informatie nodig hebben.
    Via de post kan het ABVV jou de documenten bezorgen die je niet meer persoonlijk kan afhalen: controlekaarten, klevers… Vraag ze aan per mail, brief of telefoon, en wij sturen ze op.
  • Telefoon: ook per telefoon kan je ons bereiken. Kies zorgvuldig de juiste dienst of correspondent. Hou er rekening mee dat wachttijden onvermijdelijk zijn door het aantal binnenkomende oproepen en doordat sommige oproepen doorverbonden worden naar medewerkers die van op verplaatsing werken.

LID WORDEN EN VRAGEN LIDMAATSCHAP

AANVRAGEN EN UITBETALING WERKLOOSHEIDSUITKERINGEN

• Op My ABVV kan je jouw werkloosheidsdossier consulteren en je fiscale fiches en je vakantieattesten afdrukken.
  • Volledige werklozen kunnen hun blauwe controlekaart op de computer, tablet of GSM invullen en indienen. Dat betekent geen geloop meer naar een kantoor of postbus én een snellere uitbetaling van je uitkering. Maak kennis met de digitale controlekaart.
  • Via de postbussen van onze dienstencentra kan je ons veilig brieven, documenten, formulieren en controlekaarten bezorgen. Onze postbussen worden regelmatig gelicht. Zorg dat documenten altijd correct ingevuld en indien nodig getekend zijn. Voeg ook je telefoonnummer toe zodat we je kunnen contacteren indien dit nodig is.
  • Kies altijd het dichtst bijgelegen dienstencentrum:
    ABVV-Dienstencentrum Antwerpen | Ommeganckstraat 35 | 2018 Antwerpen
    dienstencentrum.antwerpen@abvv.be | tel. 03 220 66 11
    ABVV-Dienstencentrum Rupel | Antwerpsestraat 33 | 2850 Boom
    dienstencentrum.rupel@abvv.be | tel. 03 888 00 09
    ABVV- Dienstencentrum Deurne | Frank Craeybeckxlaan 79 | 2100 Deurne
    dienstencentrum.deurne@abvv.be | tel. 03 324 24 11
    ABVV-Dienstencentrum Hoboken | Dr. Coenstraat 51 | 2660 Hoboken
    dienstencentrum.hoboken@abvv.be | tel. 03 827 53 00
    ABVV-Dienstencentrum Kapellen | Dorpsplein 9 | 2950 Kapellen
    dienstencentrum.kapellen@abvv.be | tel. 03 664 67 49
    ABVV-Dienstencentrum Merksem | Bredabaan 572 | 2170 Merksem
    dienstencentrum.merksem@abvv.be | tel. 03 646 25 90
    ABVV-afdeling Haven (alleen voor havenarbeiders) | Paardenmarkt 66 | 2000 Antwerpen
    afdelinghaven.antwerpen@abvv.be | tel. 03 233 47 94

Indien je niet weet waar je moet zijn: mail werkloosheid.antwerpen@abvv.be

AANVRAGEN TIJDELIJKE WERKLOOSHEID

Werd je tijdelijk werkloos? Breng je dossier snel en van thuis in orde op www.tijdelijkewerkloosheid.be.

Geen lid van het ABVV? Geen probleem. Dat regelen we ook via deze speciale website.

Gaat het om één of andere reden niet via www.tijdelijkewerkloosheid.be? Contacteer dan het dichtst bijgelegen ABVV-Dienstencentrum (zie hierboven).

BIJSTAND BIJ RVA- EN VDAB-VERHOREN

ABVV-Adviespunt | Ommeganckstraat 35 | 2018 Antwerpen
adviespunt.antwerpen@abvv.be | 03 220 66 13

JURIDISCHE VRAGEN EN BIJSTAND

Met vragen over juridische kwesties kan je terecht bij:

• De ABVV-Centrales voor de eerste lijn arbeidsrecht en faillissementen. Update: 25 maart '20: 13u
  • De ABVV-Juridische dienst  voor sociale zekerheidsrecht, pensioeninfo en huurproblemen
    ABVV-Juridische dienst Ommeganckstraat 35 | 2018 Antwerpen
    juridischedienst.antwerpen@abvv.be | tel. 03 220 67 00 | Fax 03 220 67 77

ANDERE DIENSTVERLENING

Tijdelijk werkloos? Regel je uitkering van thuis

Bericht: 18 maart 18u

Heeft je werkgever tijdelijke werkloosheid ingeroepen vanwege overmacht of economische redenen? Regel dan nu eenvoudig je uitkering online op www.tijdelijkewerkloosheid.be.

Het opstarten van je dossier duurt 5 minuutjes en wij doen de rest. Het ABVV staat garant voor een snelle en correcte uitbetaling van jouw uitkering.

Kantoren sluiten maar onze dienstverlening draait volop

Bericht: 18 maart - 11u

De strijd tegen de verspreiding van het Corona-virus wordt opgedreven. Het ABVV-regio Antwerpen ziet zich hierdoor verplicht om zijn kantoren voor onbepaalde tijd te sluiten. We blijven ons echter volop inzetten voor onze leden en de werknemers. Bezoek regelmatige onze website www.abvv-regio-antwerpen.be en volg op de voet hoe we onze syndicale werking en dienstverlening in deze moeilijke omstandigheden verder organiseren.

Het ABVV-regio Antwerpen volgt de maatregelen en aanbevelingen op die door de federale overheid genomen worden om de bevolking, waaronder ook de vakbondsleden, te beschermen tegen de verspreiding van het virus Corona/Covid-19. We roepen iedereen op om dit ook te doen. Tegelijkertijd blijven we ook in deze moeilijke omstandigheden maximaal onze syndicale en dienstverlenende rol vervullen.

• De ABVV-beroepscentrales en vakbondsafgevaardigden waken erover dat op de werkvloer alle nodige voorzorgsmaatregelen genomen worden om de werknemers te beschermen tegen het virus. Onze beroepscentrales en afgevaardigden kijken ook toe op de correcte (administratieve) toepassing door de werkgever van de regels voor technische werkloosheid als gevolg van het Coronavirus. ABVV-leden met vragen, bezorgdheden of klachten hierover, nemen het best contact met hun beroepscentrale. Informeer vooraf naar de meest geschikte contactmethode aangezien persoonlijk contact in vakbondslokalen en -kantoren omwille van het besmettingsgevaar vermeden moet worden. Consulteer de website van je centrale, stuur bij voorkeur een e-mail of telefoneer.
  • ABVV-regio Antwerpen blijft zo goed mogelijk instaan voor de noodzakelijke en dringende dienstverlening aan werkloze en werkende leden. Hieronder vallen het opstellen van de werkloosheidsdossiers, het uitbetalen van de werkloosheidsuitkeringen, het behandelen van aan termijn gebonden juridische dossiers arbeidsrecht en sociaal recht.  In een volgend bericht volgt een overzicht van hoe je beroep kan doen op onze dienstverlening en ook hoe je digitaal je dossier tijdelijke werkloosheid als gevolg van de Coronacrisis kan in orde brengen.

Digitaal, e-mail, post(bus), telefoon

Onze dienstverlening loopt nu noodgedwongen volgens deze kanalen:

Lid worden en vragen lidmaatschap

Aanvragen en uitbetalingen werkloosheid

• Kies altijd het dichtst bijgelegen dienstencentrum:
    ABVV-Dienstencentrum Antwerpen | Ommeganckstraat 35 | 2018 Antwerpen
    dienstencentrum.antwerpen@abvv.be | tel. 03 220 66 11
    ABVV-Dienstencentrum Rupel | Antwerpsestraat 33 | 2850 Boom
    dienstencentrum.rupel@abvv.be | tel. 03 888 00 09
    ABVV- Dienstencentrum Deurne | Frank Craeybeckxlaan 79 | 2100 Deurne
    dienstencentrum.deurne@abvv.be | tel. 03 324 24 11
    ABVV-Dienstencentrum Hoboken | Dr. Coenstraat 51 | 2660 Hoboken
    dienstencentrum.hoboken@abvv.be | tel. 03 827 53 00
    ABVV-Dienstencentrum Kapellen | Dorpsplein 9 | 2950 Kapellen
    dienstencentrum.kapellen@abvv.be | tel. 03 664 67 49
    ABVV-Dienstencentrum Merksem | Bredabaan 572 | 2170 Merksem
    dienstencentrum.merksem@abvv.be | tel. 03 646 25 90
    afdelinghaven.antwerpen@abvv.be | tel. 03 233 47 94

Indien je niet weet waar je moet zijn: mail werkloosheid.antwerpen@abvv.be

Betrouwbare informatie

Bericht: 4 maart 2020

ABVV-regio Antwerpen vertrouwt op de aanbevelingen en de informatie van de officiële instanties over het Coronavirus (Covid-19). Meer in het bijzonder zijn dat de richtlijnen van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid en van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.
Voor toegankelijke, medische en wetenschappelijke informatie over het virus raden we iedereen de speciale website van de FOD Volksgezondheid aan: www.info-coronavirus.be. Daarop staat ook een rubriek met veel gestelde vragen. Voor de aanbevelingen aan werkgevers en werknemers is er een speciale pagina voorzien op de website van de FOD Werk met preventiemaatregelen en met de arbeidsrechtelijke gevolgen.

Aanvragen tijdelijke werkloosheid

Bijstand bij verhoren RVA en VDAB

ABVV-Adviespunt | Ommeganckstraat 35 | 2018 Antwerpen
adviespunt.antwerpen@abvv.be | 03 220 66 13

Juridische vragen en bijstand

Met vragen over juridische kwesties kan je terecht bij:

ABVV-Juridische dienst Ommeganckstraat 35 | 2018 Antwerpen
    juridischedienst.antwerpen@abvv.be | tel. 03 220 67 00 | Fax 03 220 67 77

Andere dienstverlening

Dienstverlening scholieren-studenten: ABVV.jongeren.antwerpen@abvv.be   03 220 66 92

Aanbevelingen

Bericht: 13 maart 2020

HET CORONAVIRUS
Bescherm jezelf en de anderen

• WAS regelmatig je handen met water en zeep.

• HOUD AFSTAND: bewaar minstens anderhalve meter tussen jezelf en de andere mensen in de rij, loketbediende...

• BEDEK NEUS EN MOND bij niezen of hoesten met een papieren zakdoek. Of nies/hoest in de binnenkant van je elleboog.

HET CORONAVIRUS
Voel je je ziek?

• BLIJF THUIS. Ga niet naar het werk.
  • BEL EEN ARTS OF CONTACTEER HET ZIEKENHUIS. Volg de instructies via de telefoon. Ga NIET zomaar naar het ziekenhuis