VOSEB | Korte lessenreeks Arbeidsrecht

ISUA, het Instituut Samenwerking Universiteit Arbeidersbeweging, organiseert in het voorjaar 2018 een korte lessenreeks die inzoomt op de flexibilisering van de arbeidsrelatie.

Programma

VOSEB staat voor Vorming en Opleiding Sociaal-Economisch Beleid.  Het is een voortgezette syndicale opleiding gespreid over de 2 schooljaren 2017-2018 en 2018-2019.  Deze korte lessenreeks Arbeidsrecht is onderdeel van de lopende 18de promotie van VOSEB ‘Sociale rechtvaardigheid in een veranderende wereld; Effecten van globalisering en digitalisering op arbeid’.

In de korte lessenreeks ‘Arbeidsrecht’ staan de docenten arbeidsrecht eerst stil bij de bouwstenen van het arbeidscontract: arbeid, loon en gezag.

Daarna zoomt de lessenreeks in op de flexibilisering van de arbeidsrelatie. De docenten zullen met de basiskennis van het arbeidsrecht de ge-uberiseerde contracten bespreken. Hier komt theorie en rechtspraak samen. De flexibilisering op de arbeidsmarkt daagt de fundamenten van het contract uit. Niet alleen de platformeconomie maar eveneens de innovatieve arbeidsorganisatie kan de afspraken waaronder werknemers werken wijzigen.
De platformeconomie beconcurreert gevestigde beroepen zoals de hoteluitbater en het hotelpersoneel maar ook de taxi-uitbater en de taxichauffeurs. De platformeconomie mag dan al bestaande beroepen beconcurreren, ze stelt vooral mensen tewerk op zelfstandige basis en morrelt aan het standaard contract van tewerkstelling.

Verder concurreert de werknemer met de automatisering van het productieproces. Daarom willen arbeidssociologen en HR managers de arbeidsorganisatie innoveren. Werknemers kunnen, naar verluidt, efficiënter en aangenamer werken in zelfsturende teams. Innovatieve arbeidsorganisatie beïnvloedt de functiebeschrijving van de werknemer (meer autonomie, zelfregulering, communicatie, verantwoordelijkheid, betrokkenheid, peercontrole).

De lessenreeks wordt afgerond met de rechtspraak en een bezoek aan het Arbeidshof.

Wanneer

De 5 lesdagen vinden plaats telkens op vrijdag:

• op 26 januari 2018
  • 2 en 23 februari 2018
  • 2 en 9 maart 2018

Locatie : Stadscampus (STC) van de Universiteit Antwerpen, Prinsstraat 13, 2000 Antwerpen.

Praktisch

De lessenreeks kan gevolgd worden met BEV en het cursusgeld bedraagt 70 euro.

Wie de lessenreeks wil volgen, schrijft zich vóór 12 januari 2018 in.  Inschrijvingen gebeuren rechtstreeks bij ISUA (gegevens en inschrijvingsstrook staan in de folder).

Voor meer informatie kan u terecht bij Dominique Kiekens | 03 265 53 49 | dominique.kiekens@uantwerpen.be

Organisatie: ISUA

Het Instituut Samenwerking Universiteit Arbeidersbeweging (ISUA) is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Antwerpen en de drie vakbonden. ISUA is de organisator van VOSEB en andere studiemomenten.

De Vorming Sociaal Economisch Beleid (VOSEB) is bedoeld voor actieve leden van de 3 Belgische vakbonden. De opleiding werkt aanvullend aan de basisvorming van de vakbonden. Vooral het verwerken van wetenschappelijke informatie en de toepassing ervan op de syndicale ervaring vormt de kern van het opleidingsprogramma. We stellen ons als doel de werknemers in onderhandelingen met de werkgevers te sterken.

Agenda

vrijdag 26/01/2018 08u30 Stadscampus UA | Prinsstraat 13 Antwerpen | 2000 Militanten en delegees

sociaal overleg vorming