Onze stAd - inspiratie voor de stad van morgen

Dit boek gaat over onze stad. Over hoe iedereen zich er beter thuis kan voelen en kan floreren. De auteurs willen aan de boom schudden. Iedereen wakker maken omdat Antwerpen beter kan. Het boek beschrijft wat de stad kan doen, maar ook moet doen. De ideeën voor ‘Onze stad‘ zijn gratis te downloaden

24 geëngageerde auteurs – het collectief Antwerpen18 - schrijven over de noodzaak om ambitieus en out-of-the box na te denken over het Antwerpen van nu en van na de komende gemeenteraadsverkiezingen. Het zijn mensen die Antwerpen in de armen sluiten. Ze wijzen op evoluties die de foute richting uitgaan. Ze inspireren met alternatieven, die minstens het overwegen waard zijn. De waarden gelijkheid, vrijheid, democratie, duurzaamheid rechtvaardigheid en (internationale) solidariteit vormen de gemeenschappelijke sokkel. De auteurs beperken zich niet louter tot hun eigen expertise of ervaring in Antwerpen, maar plukken rijkelijk uit alternatieven en ideeën die in andere steden een verschil maakten. Het is een uitnodiging voor debat.

Het speelt zich af rond volgende thema’s: bewonersparticipatie, energie, circulaire economie, stadsontwikkeling, armoede, onderwijs, werk, luchtkwaliteit, gezondheid, mobiliteit, ouderen, integratie, ontwikkelingssamenwerking en cultuur. Dit boek is een oproep om er volop mee aan de slag te gaan. Het is een vraag aan alle democratische partijen om zich er aan te laven. Het is voer voor burgers, middenvelders, ondernemers en stadsmakers allerhande.

De auteurs: Wouter Arrazola de Oñate, Anne-Marie Baeke, Chris Bryssinckx, Bart Canfyn, Manu Claeys, Tom Coppens, Katrien De Troeyer, Ilse Dielen, Danielle Dierckx, Noureddine Hatim, Bernard Hubeau, Dirk Lauwers, Bart Martens, Peter Raeymaeckers, Gerardo Salinas, Dirk Schoeters, Marc Swyngedouw, Bogdan Vanden Berghe, Gwen Vandebosch, Daan Van Brusselen, Jef Van den Broeck, Hendrik Van Geel, Ira Van Sprundel, Karl Vrancken.

Onze stad. Inspiratie voor de stad van morgen |  Danielle Dierckx en Marc Swyngedouw (red.) | p. 224 | ACCO Uitgeverij | 15 €

Download gratis E-book (pdf) op www.planvoora.be

Iedereen een job: wat werkt? | Chris Bryssinckx (aclvb), Ilse Dielen (acv) en Dirk Schoeters (abvv)​ | Samenleving & Politiek | nummer 3 | maart 2017

Download gratis het hoofdstuk over werk en arbeidsmarkt in de stad van morgen | zoals verschenen in het tijdschrift Samenleving & Politiek